W związku z wejściem w życie z dniem 25 września 2024 r. Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, w Spółdzielczym Banku Powiatowym w Piaskach została wprowadzona Procedura zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących regulacji i standardów etycznych w Spółdzielczym Banku Powiatowym w Piaskach, co oznacza możliwość przekazywania w sposób jawny lub anonimowo informacji dotyczących naruszeń prawa.

Poprzez informację o naruszeniu prawa należy rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa.

 

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

1)   korupcji;

2)   zamówień publicznych;

3)   usług, produktów i rynków finansowych;

4)   przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

5)   bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;

6)   bezpieczeństwa transportu;

7)   ochrony środowiska;

8)   ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;

9)   bezpieczeństwa żywności i pasz;

10)    zdrowia i dobrostanu zwierząt;

11)    zdrowia publicznego;

12)    ochrony konsumentów;

13)    ochrony prywatności i danych osobowych;

14)    bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;

15)    interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;

16)    rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;

17)    konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt. 1-16.

 

Sygnalista - „osoba dokonująca zgłoszenia” - osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych, w tym przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

-       pracownik;

-       pracownik tymczasowy;

-       osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;

-       przedsiębiorca;

-       prokurent;

-       członek banku;

-       członek organu;

-       osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;

-       stażysta;

-       wolontariusz;

-       praktykant;

-       osoba dokonująca zgłoszenia w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku lub już po ich ustaniu.

 

Sygnalista może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

1)   pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Prezesa Zarządu Banku na adres: ul. Lubelska 98, 21-050 Piaski, z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej do Rady Nadzorczej na adres: ul. Lubelska 98, 21-050 Piaski, z dopiskiem „do rąk własnych”,

2)   osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania.

 

Zgłoszenie powinno zawierać:

1)   informacje na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie (tzn. osoby naruszającej lub podejrzewanej o dokonanie naruszenia);

2)   informacje o miejscu (np. placówka Banku) oraz czasie w jakim występowało naruszenie;

3)   dane innych osób które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;

4)   wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;

5)   dane sygnalisty, o ile nie jest to zgłoszenie anonimowe;

6)   na życzenie sygnalisty - adres do kontaktu, np. prywatny, anonimowy adres e-mail lub adres pocztowy do sygnalisty, na jaki będzie kierowana informacja zwrotna.

 

Przyjęcie zgłoszenia jest potwierdzane sygnaliście na podany przez niego adres do kontaktu w ciągu 7 dni od przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.

Wszystkie zgłoszenia naruszeń podlegają wyjaśnieniu, z zachowaniem zasady poufności, bezstronności i rzetelności.

Informacja zwrotna dotycząca planowanych lub podjętych działań następczych jest przekazywana sygnaliście na podany przez niego adres zwrotny w czasie nieprzekraczającym trzech miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia lub, w przypadku niewysłania potwierdzenia do sygnalisty, trzech miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.